تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 302 |
تعداد مقالات | 3,811 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,201,722 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,655,233 |
ارتباط بهرة هوشی و هوش هیجانی با تبحر حرکتی در پسران 14-10 سال شهر تهران | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 32، مرداد 1397، صفحه 65-78 اصل مقاله (918.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4313.1512 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد محمدی اورنگی* 1؛ ندا شهرزاد2؛ رسول یاعلی2 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه خوارزمی | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
قیود فردی از عواملی هستند که میتوانند بر رشد حرکتی تأثیر بگذارند؛ بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بهرة هوشی و هوش هیجانی با تبحر حرکتی در پسران 14-10 سال است.همة پسران 14-10 سال شهر تهران جامعة پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونة آماری، 120 کودک برای بهرة هوشی و 90 کودک برای هوش هیجانی بودند که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند و تبحر حرکتی آنها با آزمون برونینکس- اوزرتسکی- دو بررسی شد.نتایج نشان داد که ارتباط تبحر حرکتی با هوش هیجانی بسیار بالا است. همچنین، بین شرایط هوش هیجانی،بالا و پایین، بالا و متوسط و پایین و متوسط، در تبحر حرکتی تفاوت معنادار وجود دارد. علاوهبراین، ارتباط تبحر حرکتی با بهرة هوشی بسیار پایین است و بین گروههای بهرة هوشی تفاوت معناداری وجود ندارد.با توجه به نتایج این پژوهش، بهرة هوشی تأثیری درتبحر حرکتی ندارد؛ اما مطالعات محدود در این زمینه انجام پژوهشهای بیشتری را میطلبند. کودکان با هوش هیجانی بالاتر تبحر حرکتی بالاتری دارند که این شاید بهدلیل ادراک هیجانی، تسهیل هیجانی، شناخت هیجانی و مدیریت یا مهار هیجانی بالا در این کودکان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تبحر حرکتی؛ بهرة هوشی؛ هوش هیجانی؛ کودکان | ||
مراجع | ||
1. Galahu E, Ozmoon JC. Understanding motor development in a lifetime. Trans Bahram A , Ghadiri F, Shahrzad N. Tehran: Nafe no; 2012. (In Persian) 2. Sharifirad1 G, Mohebbi S, Matlabi M. The relationship of physical activity in middle age and cardiovascular proble1. Sharifirad1 G, Mohebbi S, Matlabi M. The relationship of physical activity in middle age and cardiovascular problems in old age in retired people in Isfahan. Horiz Med Sci. 2007;2(13):57–63. 3. Khalaj H, Ashtari M, Kashani V, heydarian S, Mobtakeran M. Human movement development. Arak: Arak University Press; 2013. p. 60-100 (In Persian) 4. Shajai M, Vaez Mousavi M. Motor learning: Concepts and applications. Tehran: Moment of the Book; 2015. p. 1-296. (In Persian) 5. Milani F. Psychology of Exceptional Children and Adolescents. Publishing; 2016. p. 4-320. (In Persian) 6. Nazarpour SH, Khalaj H, Mardani F. The relationship between IQ, emotional intelligence and learning readiness with claws and volleyball. Motor Behavior. 2012;12(21) :141–61. (In Persian) 7. Schmidt R, ley T. Learning and controlling of movement. Translating: Hemayattalab R, Ghasemi A . Tehran.Science and movement. ;2013. (In Persian) 8. Hernandez AM, Caçola P. Motor proficiency predicts cognitive ability in four-year-olds. Eur Early Child Educ Res J. 2015;23(4):573–84. 9. Konter E. Nonverbal intelligence of soccer players according to their level of play. Procedia-Social Behav Sci. 2010;2(2):1114–20. 10. Murray GK, Veijola J, Moilanen K, Miettunen J, Glahn DC, Cannon TD, et al. Infant motor development is associated with adult cognitive categorisation in a longitudinal birth cohort study. J Child Psychol Psychiatry. 2006;47(1):25–9. 11. Piek JP, Dawson L, Smith LM, Gasson N. The role of early fine and gross motor development on later motor and cognitive ability. Hum Mov Sci. 2008;27(5):668–81. 12. Wassenberg R, Feron FJM, Kessels AGH, Hendriksen JGM, Kalff AC, Kroes M, et al. Relation between cognitive and motor performance in 5‐to 6‐year‐old children: Results from a large‐scale cross‐sectional study. Child Dev. 2005;76(5):1092–103. 13. Goleman D. Trans Parsa S. Emotional intelligence. Tehran: Growth (Publications / buds); 2006. (In Persian) 14. Zizzi S, Deaner H, Hirschhorn D. The relationship between emotional intelligence and performance among college basketball players. J Appl Sport Psychol. 2003;15(3):262–9. 15. Mohammadi Orang B. The relationship between motor proficiency with body mass index, nutrition, parental consanguinity, IQ and emotional intelligence in healthy children 10-14 years old [thesis]. Kharazmi Tehran University; 2016. (In Persian) 16. Rahmani J. Reliability, Validity and Standardization of Raven's Progressive Matrix Test .Advanced in students of Azad University Khorasgan Branch. Knowledge and research in psychology.2008.1.61-74. (In Persian) 17. Javed, Kh. Study the reliability and validity of emotional intelligence Shoot [thesis]. [Tehran]: Tarbiat Modarres University; 1999. (In Persian) 18. Bruininks RH. Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency, (BOT-2).Sidni: Minneapolis, MN Pearson Assess; 2005. 19. Malyna R, Bouchard K. Bhram A- Khljy H- Sabry A- Ltfy G- Sohrab M. Mature development and physical activity. Hope knowledge. Tehran: Institute of Physical Education; 1999. (In Persian) 20.Stodden DF, Goodway JD, Langendorfer SJ, Roberton MA, Rudisill ME, Garcia C, et al. A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: An emergent relationship. Quest. 2008;60(2):290–306. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 865 |