طراحی مدل ارتباطی هوش هیجانی، اضطراب فیزیکی اجتماعی و رضایت از زندگی دانشجویان تربیتبدنی | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 6، شماره 14، خرداد 1397، صفحه 131-152 اصل مقاله (829.29 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2017.3418.1229 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری1؛ مژگان پیری* 2؛ احمد محمودی3 | ||
| 1استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد | ||
| 3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، تعیین مدل ارتباطی بین هوش هیجانی و اضطراب فیزیکی اجتماعی با رضایت از زندگی دانشجویان تربیتبدنی دانشکدة فنی و حرفهای الزهرای مشهد بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان رشتة تربیتبدنی دانشکدة فنی و حرفهای دخترانة الزهرای مشهد بود که براساس آمار، تعداد آنها 270 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری بهصورت کلشمار بود و همة جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای هوش هیجانی شاته و همکاران (1998)، اضطراب فیزیکی اجتماعی هارت و همکاران (1989) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) بودند. از مدل معادلات ساختاری برای بررسی رابطة علی و معلولی متغیرها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی بر رضایت از زندگی اثر مثبت معناداری دارد. همچنین، برمبنای نتایج، هوش هیجانی بر اضطراب فیزیکی اجتماعی و اضطراب فیزیکی اجتماعی بر رضایت از زندگی اثر منفی معناداری دارند. درنهایت، براساس مدل پژوهش مشخص شد که هوش هیجانی ازطریق اضطراب فیزیکی اجتماعی بر رضایت از زندگی تأثیر مثبت و معناداری دارد.درمجموع، چنین بهنظر میرسد که زندگی دانشگاهی با اضطرابهای متعدد و پیچیدهای همراه شده است و توانایی مقابله با این اضطرابها ازطریق کسب توانمندیهای هیجانی، زمینة حفظ و تأمین سلامت جسمی، عاطفی و روانی دانشجویان را فراهم میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش هیجانی؛ اضطراب فیزیکی اجتماعی؛ رضایت از زندگی؛ معادلات ساختاری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,356 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 4,204 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,269,994 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,528,679 |