واکاوی بنیانهای نظری ورزش آموزشی- تربیتی و استخراج عوامل زمینهای مؤثر و متأثر از آن | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 6، شماره 14، خرداد 1397، صفحه 93-110 اصل مقاله (919.19 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2018.1173 | ||
| نویسندگان | ||
| مهتاب ناصح* 1؛ محمد خبیری2؛ مجید جلالی فراهانی2؛ سید نصر الله سجادی3 | ||
| 1دکترای مدیریت ورزشی، پردیس البرز دانشگاه تهران | ||
| 2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران | ||
| 3استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| بسیاریازاهدافتربیتی درورزشهاوبازیهانهفتهاستوازطریقآموزشمستقیموغیرمستقیم بازیهاو ورزشهامیتوان بهاهدافاساسیتربیتیدر بعدجسمانی،عقلانی، اجتماعی،عاطفیواخلاقیدستیافت؛ بنابراین، در توسعة اجتماعی جوامع، توجه به ورزش آموزشی نقشی مهم و ضروری ایفا میکند؛ بااینحال، برای توسعة آن به شناخت مؤلفهها و عملکردهای آن نیاز است؛ برایناساس، هدف این پژوهش واکاوی مبانی نظری ورزش آموزشی-تربیتی و استخراج عوامل مؤثر برآن و متأثر از آن بود. روش پژوهش حاضر کیفی بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته استفاده شد. همچنین، از نمونهگیری نظری و به شکل گلولهبرفی در انتخاب مصاحبهشوندهها استفاده شد (12 نفر). نتایج نشان داد که مشکلات سیاسی، مدیریتی، برنامهریزی و خطمشیگذاری، رویهای، ساختاری، سختافزاری و مشکلات موجود در آموزش عالی بههمراه سوءتفاهمات ادراکی، بر ورزش آموزشی و آموزش تربیتبدنی در مدارس تأثیرگذار هستند. افزونبراین، توسعة ورزش آموزشی- تربیتی میتواند منجر به توسعة ورزش، توسعة سلامت جامعه، افزایش سرمایة اجتماعی و توسعة اقتصادی شود؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که با توجه به اهمیت نقش آموزشی و تربیتی تربیتبدنی در مدارس و اثرهای وسیع توسعة ورزش آموزشی- تربیتی در جامعه، طرح جامع توسعة ورزش آموزشی- تربیتی با درنظرگرفتن عوامل و متغیرهای تأثیرگذار بر آن بههمراه تنظیم برنامههای اجرایی، در بالاترین سطح مدیریت کشور تهیه و اجرا شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عوامل زمینهای؛ مبانی نظری؛ نظریة زمینهمحور؛ ورزش آموزشی- تربیتی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,433 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,167 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,963,796 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,402,464 |