تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,608,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,735,696 |
اثر رفتارهای حمایتی- استقلالی معلمان تربیتبدنی بر لذتبردن از فعالیت بدنی در دختران نوجوان (نقش میانجی نیازهای روانی و انگیزش درونی) | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 5، مهر 1392، صفحه 54-41 اصل مقاله (612.16 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
چکیده | ||
مطابق با نظریة خودمختاری دسی و ریان، هدف این پژوهش بررسی اثر رفتارهای حمایتی- استقلالی معلمان تربیتبدنی برارضای نیازهای روانی (شایستگی، پیوستگی)، انگیزش درونی و لذتبردن از فعالیت جسمانی در دختران نوجوان بود. همچنین فرضیة نقش میانجی نیازهای روانی و انگیزش درونی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی (زمینهیابی) بود. در یک نمونة 283 نفری از دانشآموزان دبیرستانی (18-14) سال شهر کرمانشاه، شرکتکنندگان به پرسشنامة ادراک رفتارهای حمایتی– استقلالی در زمینة ورزش، پرسشنامة نیازهای روانی در ورزش، مقیاس انگیزش درونی و پرسشنامة لذت از فعالیت جسمانی پاسخ دادند. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و برای ارائه مدل، از حیطة معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد رفتارهای حمایتی- استقلالی با نیازهای روانی (شایستگی، پیوستگی)، انگیزش درونی و لذت ارتباط مثبت و معناداری داشت. نتایج مدل پیشنهادی را از این جهت میتوان تأیید نمود که رفتارهای حمایتی- استقلالی باعث تقویت ارضای نیازهای روانی و انگیزش درونی در تربیت بدنی میشود که به نوبة خود به افزایش لذت از فعالیت بدنی منجر میشود. همچنین نقش میانجی نیازهای روانی و انگیزش درونی در ارتباط بین رفتار حمایتی- استقلالی و لذت از فعالیت بدنی تأیید شد. این یافتهها اهمیت رفتارهای حمایتی- استقلالی از سوی معلمان تربیتبدنی را در ارتقاء بیشتر انگیزش درونی و لذت از فعالیت بدنی در دختران نوجوان برجسته مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریة خودمختاری؛ رفتار حمایتی- استقلالی؛ انگیزش؛ لذت؛ تربیت بدنی | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,248 |