تعیین مؤلفههای مفهومی و کیفی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانشآموزان به تحرکبدنی و ورزش | ||
| مطالعات مدیریت ورزشی | ||
| مقاله 5، دوره 10، شماره 49، مرداد و شهریور 1397، صفحه 95-114 اصل مقاله (761.75 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2018.4493.1866 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید یوسفی* 1؛ یعقوب بدری آذرین2 | ||
| 1دانشجوی دکتری بازاریابی و رسانههای ورزشی، دانشگاه تبریز | ||
| 2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| یکی از روشها برای آموزش و علاقهمندکردن کودکان به انجام فعالیتهای جسمانی و ورزش، ازطریق مدارس است که پژوهش حاضر به بررسی نقش عملکردی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی شهر تبریز پرداخت. روش پژوهش حاضر ازنوع توصیفی بود که بهصورت تحلیل محتوا انجام شد و دادهها با استفاده از برگة کدگذاری پژوهشگرساخته که ضریب توافق و روایی آن درحد قابلقبولی بود، جمعآوری شدند. جامعة آماری این پژوهش دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه منطقة چهار شهر تبریز بودند که برای نمونهگیری از روش سرشماری استفاده شد. نتایج بهدستآمده از تحلیل دیوارنگارهها و نوشتهها نشان داد که ازمیان 219 دیوارنگاره و نوشتة تحلیلشده، 57/46 درصد از کل مطالب، مرتبط با مؤلفههای ورزشی هستند. نتایج حاکی بود که در دیوارهای مدارس ابتدایی مطالب مرتبط با مؤلفههای ورزش نامطلوب بوده است. این درحالی است که دیوارنگارهها و نوشتهها در محیط مدارس میتوانند به تشویق، آگاهکردن از فواید فعالیتهای ورزشی، ایجاد فرهنگ انجام فعالیتهای ورزشی و ارتقای عمل و سواد حرکتی کمک کنند. همچنین، بیشتر مدارس دارای دیوارههایی با متراژهای طولانی هستند که بدون استفاده ماندهاند؛ درصورتیکه مدیران و مسئولان میتوانند با کمترین هزینهها با ترسیم تصاویر و نوشتهها هم محیط جذابی را بهوجود آورند و هم اهداف رفتاری موردنظر را آموزش دهند. با توجه به نتایج، وضعیت عملکردی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانشآموزان به تحرک بدنی و ورزش درحد مطلوب نیست و به بازنگری نیاز دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشآموزان؛ دیوارنگارهها؛ دیوارنوشتهها؛ فعالیتبدنی؛ سلامتی؛ ورزش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,676 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 807 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,039,039 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,419,774 |