رابطة عناصر پایهای مدیریت دانش مدل استانکوسکی با تسهیم دانش از دیدگاه مدیران تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور | ||
| مطالعات مدیریت ورزشی | ||
| مقاله 12، دوره 10، شماره 49، مرداد و شهریور 1397، صفحه 251-268 اصل مقاله (444.6 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2018.4580.1881 | ||
| نویسندگان | ||
| وحید ساعت چیان* 1؛ علیرضا خادملو2؛ بهادر عزیزی2 | ||
| 1استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| در این پژوهش، رابطة عناصر پایهای سیستم مدیریت دانش با بهاشتراکگذاری دانش، از دیدگاه مدیران ادارة کل تربیتبدنی دانشگاههای سراسر کشور بررسی شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی ازنوع پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا شد. همة مدیران تربیتبدنی دانشگاههای سراسر کشور جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند که حجم نمونه تمامشمار و برابر با حجم جامعه بود. ابزار اصلی این پژوهش، پرسشنامة اصلاحشده و تغییریافتة اندام (1387)، درمجموع با 19 سوأل برای عناصر پایهای دانش و شش سوأل برای بهاشتراکگذاری دانش بود که درقالب مقیاس پنجرتبهای لیکرت طراحی شده بود. نتایج نشان داد که میانگین عناصر پایهای دانش و بهاشتراکگذاری دانش بیشازحد متوسط است و بیشترین میانگین مربوط به شاخص سازمانی و کمترین میانگین مربوط به شاخص یادگیری مدیران است. بین عناصر پایهای مدیریت دانش و بهاشتراکگذاری دانش از دیدگاه مدیران در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها، رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، درمجموع متغیرهای عناصر پایهای مدیریت دانش 504/0 از بهاشتراکگذاری دانش در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها را تبیین میکنند و متغیر سازمان بیشترین اهمیت را در پیشبینی بهاشتراکگذاری دانش دارد. براساس نتایج بهدستآمده مشخص شد که راهبرد مدیریت دانش خاص یا اقدامات مدیریتی مشخص، به یک اندازه برای سازمانهای مختلف کارساز نخواهند بود؛ بنابراین، اهداف و راهبردهای مدیریت دانش با توجه به برنامهریزی و تفکر راهبردی یک سازمان با سازمان دیگر بسیار متفاوت خواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عناصر پایهای مدیریت دانش؛ مدل استانکوسکی؛ بهاشتراکگذاری دانش؛ مدیران تربیتبدنی دانشگاهها | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,630 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 434 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,167 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,969,517 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,403,673 |