تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,608,410 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,736,156 |
طراحی الگوی پارادایمی ورزش دانشگاه فنیوحرفهای بر اساس نظریة دادهبنیاد | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 11، دوره 5، شماره 13، دی 1396، صفحه 215-230 اصل مقاله (460.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2017.3671.1249 | ||
نویسندگان | ||
علی محمدی* 1؛ معصومه کلاته سیفری2؛ فرزام فرزان3؛ سید محمد حسین رضوی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
توسعة ورزش دانشگاهی میتواند ضامن سلامتی دانشجویان و یکی از عوامل مؤثر در توسعة ورزش کشور باشد. بر همین اساس، برای تحول در ورزش کشور نقش دانشگاهها مهم است. شناسایی بسترها و عوامل توسعة ورزش در دانشگاهها علاوه بر ارتقای سطح سلامتی دانشجویان، باعث رشد ورزش کشور میشود. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعة ورزش در دانشگاه فنیوحرفهای بود و مشارکتکنندگان در پژوهش، استادان و مدیران تربیتبدنیِ دانشگاههای کشور بودند که بر اساس شیوة نمونهگیریِ هدفمند انتخاب شدهاند. بر اساس روش نظریة دادهبنیاد، دادهها پس از کدگذاری تجزیهوتحلیل شدند و برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار مکسکیودی استفاده شد. نتایج نشان داد که برای توسعة ورزش دانشگاهی چند عامل علّی دخیلاند که عبارتند از فضا و تجهیزات، مدیریت و برنامهریزی، اعتبارات و فراهمبودن زیرساختهای ورزش همگانی. همچنین مواردی مثل تغییر سبک زندگی، کافینبودن منابع مالی و امکاناتی و نیز پرداختن به امورات روزمره، عوامل مداخلهگر هستند و جذابیت ورزش، حمایت رهبری از ورزش دانشجویی، قدمت، ساختار و نیز گستردگی مراکز دانشگاهی، عوامل زمینهای به حساب میآیند. در نهایت، کاهش آسیبهای اجتماعی، افزایش جمعیت تحت پوشش، افزایش منابع مالی و امکاناتی و همچنین افزایش بهرهوری، پیامدهای مدل توسعة ورزش در دانشگاههای کشور هستند. بر اساس مدل ارائهشده، اموری همچون توسعة مدیریت مشارکتی، استقرار نظام مدیریتی و برنامهریزی، ایجاد دغدغه در مسئولان، افزایش منابع مالی و نیز اولویتبخشیدن به ورزش همگانی، نقش مؤثری بر توسعة ورزش در دانشگاهها دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه فنیوحرفهای؛ نظریة دادهبنیاد؛ الگوی پارادایمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,698 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,134 |