تأثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی آشکار بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 5، دوره 6، شماره 22، 1396، صفحه 59-70 اصل مقاله (349.51 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.1081 | ||
| نویسندگان | ||
| سید عباس افسانه پورک* 1؛ سید محمد کاظم واعظ موسوی2 | ||
| 1دانشگاه مازندران | ||
| 2استاد دانشگاه جامع امام حسین | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش بررسی تأثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی آشکار بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. تعداد 60 نفر داوطلب بر اساس نمرات پیش آزمون به سه گروه مساوی همسان سازی شدند و گروه های خودگفتاری آموزشی و انگیزشی آشکار در مرحله اکتساب 12جلسه (30 تکرار پرتاب آزاد بسکتبال) را به ترتیب با گفتن "مچ-مرکز" و "من می توانم" قبل از هر پرتاب انجام دادند. آزمون یادداری و انتقال به ترتیب 48 و 72 ساعت بعد از آخرین جلسه اکتساب صورت گرفت. از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و یک سویه جهت تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد اثر جلسات تمرین، گروه و اثر متقابل گروه و جلسات تمرینی معنادار است و گروه خودگفتاری انگیزشی آشکار در مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال بهتر از دو گروه دیگر بود. جهت یادگیری تکالیف نسبتاً پیچیده مانند پرتاب آزاد بسکتبال خودگفتاری انگیزشی انتخاب مناسب تری نسبت به انواع دیگر خودگفتاری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزشی؛ انگیزشی؛ خودگفتاری آشکار؛ یادگیری حرکتی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,002 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 668 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,156 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,864,053 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,346,836 |