تأثیر تمرین خودکنترلی بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال و خودکارآمدی دانشآموزان دختر | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 21، 1396، صفحه 61-76 اصل مقاله (571.22 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.3200.1330 | ||
نویسندگان | ||
آزاده لسانی1؛ مهدی شهبازی* 2 | ||
1کارشناسارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار رفتار حرکتی بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در تمرین خودکنترلی، بازخورد توسط خود یادگیرنده فراهم میشود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرین خودکنترلی اجرای شوت بسکتبال بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر بود. نمونة آماری این پژوهش را 20 دانشآموز دختر تشکیل دادند که بهطور تصادفی انتخاب گشته و به دو گروه خودکنترلی و جفتشده تقسیم شدند. پژوهش در پنج جلسه شامل: یک جلسه پیشآزمون، سه جلسه تمرین و یک جلسه پسآزمون انجام گرفت. شایانذکر است که پرتاب آزاد بسکتبال بهعنوان تکلیف ملاک انتخاب شده بود. همزمان با پیشآزمون و پسآزمون، "پرسشنامة خودکارآمدی شرر" توسط دانشآموزان تکمیل شده و جمعآوری گردید. نتایج نشان میدهد که تمرین خودکنترلی باعث پیشرفت معنادار خودکارآمدی دانشآموزان شده است؛ درنتیجه، با توجه به پیشرفت بیشتر در امر یادداری گروه خودکنترل و همچنین معناداری بهتر در خودکارآمدی دانشآموزان میتوان گفت که تمرین خودکنترلی تأثیر مثبتی بر یادداری و خودکارآمدی فرد میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان دختر؛ خودکنترلی؛ خودکارآمدی؛ پرتاب آزاد بسکتبال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 789 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,823,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,309,142 |