مقایسة فرایند اکتساب خبرگی صخرهنوردان جوان سطوح مختلف رقابتی برمبنای مدل تکاملی مشارکت ورزشی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 6، دوره 9، شماره 29، 1396، صفحه 109-134 اصل مقاله (1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.3486.1424 | ||
| نویسندگان | ||
| مهشید نصری1؛ رخساره بادامی* 2 | ||
| 1کارشناسیارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
| 2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، مقایسة فرایند اکتساب خبرگی در صخرهنوردان مدالآور استانی و کشوری بود. بدینمنظور، 50 مدالآور صخرهنورد (23 مدالآور در سطح استان و 27 مدالآور در سطح کشور) بهصورت دردسترس و هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامة "تاریخچة تکاملی ورزشکاران هوپوود"، تاریخچة تمرینی ورزشکاران بررسی شد. دادههای بهدستآمده با آزمونهای تحلیل کوواریانس، تی مستقل و ضریب فی تحلیل گردید. برمبنای نتایج، بین دو گروه بهلحاظ سن شروع تمرین صخرهنوردی تفاوت معناداری مشاهده نمیشود. همچنین، حدود 16 درصد از مدالآوران کشوری و 24 درصد از مدالآوران استانی تکورزشی میباشند. میزان تمرین سنجیدة صخرهنوردی در مدالآوران کشوری بالاتر از مدالآوران استانی است. علاوهبراین، مدالآوران کشوری در ردة سنی 16 سال به بالا مهارتهای روانی را بیشتر از مدالآوران استانی تمرین کردهاند؛ اما بین دو گروه در متوسط ساعات پرداختن به تمرین بدنسازی تفاوت معناداری مشاهده نمیشود. بهطورکلی، این نتایج اطلاعات ارزندهای را درمورد فرایند اکتساب خبرگی صخرهنوردان و انواع فعالیتهایی که در کسب عملکرد ماهرانۀ آنها مؤثر بوده است را فراهم میکند که این اطلاعات میتواند به مسئولان برای برنامهریزیهای آموزشی و به والدین برای قراردادن فرزندان خود در مسیر بهتر ورزشی یاری رساند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خبرگی؛ مدل تکاملی مشارکت ورزشی؛ تمرین سنجیده؛ صخرهنوردی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 842 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,218 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,293,777 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,638 |