تأثیر بازی لیوانچینی بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دبستانی هشت تا نه سال | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 4، دوره 9، شماره 29، 1396، صفحه 73-84 اصل مقاله (536.72 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.3266.1401 | ||
| نویسندگان | ||
| معین نجم زاده بغدادی* 1؛ زهرا پورآقایی اردکانی2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی لیوانچینی بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دبستانی 9ـ8 ساله بود. بدینمنظور، 34 پسر (با میانگین سنی 4/0±8/8 سال) بهصورت دردسترس انتخاب شدند و پس از اجرای پیشآزمون با استفاده از تست "پوردو پگبورد" و دستگاه زمانسنج واکنش، بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. درادامه، پیشآزمون از هر دو گروه بهعمل آمد. مداخلات تمرینی در این پژوهش، تمرینات بازی لیوانچینی بود که طی 16 جلسۀ تمرینی بهمدت چهار هفته و بهصورت چهار جلسۀ 45 دقیقهای اجرا گردید. از آزمون کلموگروف ـ اسمیرونوف جهت بررسی نرمالبودن توزیع دادهها استفاده شد و آزمون تحلیل کووریانس بهمنظور بررسی اثر تمرین بهکار رفت. نتایج نشان میدهد که یک دوره تمرینات بازی لیوانچینی، تأثیر معناداری بر افزایش هماهنگی چشم ـ دست کودکان داشته است (0.05>P)؛ اما تأثیر آن بر بهبود زمان واکنش معنادار نمیباشد (0.05<P). با توجه به نتایج میتوان از تمرینات بازی لیوانچینی بهمنظور ارتقای هماهنگی چشم ـ دست کودکان دبستانی در برنامههای ورزشی و برنامههای روزانۀ آموزشوپرورش، مراکز آموزشی و توانبخشی کودکان استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| لیوانچینی؛ هماهنگی چشم ـ دست؛ زمان واکنش؛ مهارتهای ادراکی ـ حرکتی | ||
| مراجع | ||
| 
			 | ||
| 
			 آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,753 			 | 
		||
| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 342 | 
| تعداد مقالات | 4,174 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 9,005,858 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,410,379 |