تأثیر فعالیت های حرکتی ظریف بر رشد و بهبود توجه دختران دبستانی با تاکید بر روش مونته سوری | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 2، دوره 9، شماره 29، 1396، صفحه 33-50 اصل مقاله (616.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.2744.1335 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم صالحی* 1؛ ربابه رحیمی2؛ حجت الله امینی3؛ مریم بیات پور4 | ||
| 1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
| 2کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
| 3دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
| 4دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فعالیتهای حرکتی ظریف بر رشد و بهبود توجه در دختران هفت تا 10 ساله بود. این پژوهش نیمهتجربی با استفاده از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون مشتمل بر یک گروه تجربی و یک گروه کنترل صورت گرفت. جامعۀ آماری پژوهش را دختران هفت تا 10 سالۀ یکی از مدارس ابتدایی شهر اصفهان تشکیل دادند که از این میان، یک گروه 120 نفرۀ دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شده و به دو گروه 60 نفره (یک گروه تجربی و یک گروه کنترل) تقسیم گردید. شایانذکر است که افراد نمونه بهصورت مساوی در چهار گروه سنی 15 نفره جای گرفتند. برای سنجش میزان توجه در کودکان از آزمون "بوناردل" استفاده شد که این آزمون طی دو مرحله (قبل و بعد از 12 هفته انجام حرکات ظریف) اجرا گردید. تحلیل آماری نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد که مهارتهای حرکتی ظریف تأثیر معناداری بر رشد و توسعۀ توجه کودکان دبستانی داشته است و اثر سن در بین گروهها معنادار میباشد. یافتههای این پژوهش نظریۀ مونتهسوری را مبنیبر اینکه فعالیتهای ظریف، توجه را در کودکان افزایش میدهد، تأیید میکند و نشان میدهد که این فعالیتها از پتانسیل بالقوهای در رشد و توسعۀ توجه در کودکان دبستانی برخوردار میباشند | ||
| کلیدواژهها | ||
| حرکات ظریف؛ توجه؛ کودکان دبستانی؛ مونتهسوری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,911 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,733 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,835,874 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,325,024 |