تأثیر سبک رهبری رهبران همسطح بر هویت و کارآمدی تیمی بازیکنان هندبال | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 5، شماره 13، 1396، صفحه 75-92 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2017.3208.1207 | ||
| نویسندگان | ||
| سید احمد نژاد سجادی1؛ سید رضا حسینی نیا* 2؛ نسرین بیگلری3 | ||
| 1استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولی عصر (ع) رفسنجان | ||
| 2استادیار مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| 3کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبک رهبری رهبران همسطح بر هویت و کارآمدی تیمی بازیکنان هندبال دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور بود. جامعة آماری این پژوهش را همة بازیکنان تیم های شرکتکننده در مسابقات هندبال دانشجویان پسر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور تشکیل دادند (140 نفر) که از بین آنها107 نفر به روش دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی، از پرسشنامه های رهبری در ورزش (چلادورای و صالح، 1980)، هویت تیمی (فرانسن و همکاران، 2015) و کارآمدی تیمی (فلتز و لیرگ، 1998) استفاده شد. نتایج نشان داد سبک بازخورد مثبت رهبران همسطح بر کارآمدی تیمی بازیکنان، تأثیر مثبت و سبک آموزش و تمرین آنها بر هویت تیمی بازیکنان، تأثیر منفی و معناداری دارد. همچنین، هویت تیمی بر کارآمدی تیمی تأثیر مثبت و معنادار دارد. در نهایت، سبک آموزش رهبران همسطح بهطور غیرمستقیم (بهواسطة هویت تیمی) بر کارآمدی تیمی تأثیر منفی و معنادار نشان داد. باتوجه به یافته های پژوهش، به مسئولان تیمها پیشنهاد میشود رهبران همسطحِ درونِ تیمهای خود را شناسایی کنند و آنها را از نقش مؤثر رفتارشان در ایجاد هویت و کارآمدی تیمی در بین اعضای تیم مطلع سازند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رهبران همسطح؛ هویت تیمی؛ کارآمدی تیمی؛ دانشجو؛ هندبال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11,352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,413 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,830,589 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,319,009 |