تأثیر روش آموزشی TGFU بر انگیزش خودمختاری و یادگیری سرویس والیبال در دانشآموزان نوجوان | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 10، دوره 9، شماره 29، 1396، صفحه 183-198 اصل مقاله (416.19 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4342.1516 | ||
| نویسندگان | ||
| ابراهیم نوروزی سیدحسینی* 1؛ رسول نوروزی سیدحسینی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
| 2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیتمدرس | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر مدل TGFU بر انگیزش خودمختاری و یادگیری سرویس والیبال در دانشآموزان نوجوان شهر کرمانشاه بود. آزمودنیهای پژوهش 30 دانشآموز دبیرستانی (با میانگین سنی 32/16 سال) شهر کرمانشاه بودند. این پژوهش شامل سه مرحلة پیشآزمون، تمرینات به دو شیوۀ TGFU و سنتی و پسآزمون (یادداری) بود. تمرینات TGFU نیز شامل آموزش براساس مدل ششمرحلهای TGFU (با تأکید بر تاکتیک) بود که خود این تمرینات سنتی عبارت بود از: آموزش با تأکید بر مهارت و تکنیک. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی، روشهای آماری آزمون تحلیل واریانس مرکب 2*2 و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده گشت. نتایج نشان میدهد که مقادیر انگیزش خودمختاری برای گروه TGFU نسبت به گروه سنتی بیشتر است. علاوهبراین، امتیازات سرویس استاندارد والیبال برای گروه TGFU و سنتی در مرحلة پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش را نشان میدهد؛ اما این افزایش در گروه TGFU بیشتر میباشد. بهطورکلی، نتایج پژوهش مدل TGFU را بهعنوان مدلی بهتر درمقایسه با مدل تکنیکی بر پایۀ مهارت برای آموزش و مربیگری پیشنهاد میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشآموزان نوجوان؛ TGFU؛ تمرینات سنتی؛ انگیزش؛ عملکرد حرکتی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,090 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,937 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,218 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,293,777 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,638 |