تأثیر بازیهای بومی ـ محلی بر مهارتهای بینایی ـ حرکتی دانشآموزان با توجه به تجربۀ بازیهای رایانهای | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 9، دوره 9، شماره 29، 1396، صفحه 169-182 اصل مقاله (424.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4195.1502 | ||
| نویسندگان | ||
| مهین عقدایی1؛ الهام عظیم زاده* 1؛ دادفر اکبری2 | ||
| 1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای بومی ـ محلی بر مهارتهای بینایی ـ حرکتی کودکان پسر هفت سالۀ با و بدون تجربۀ بازیهای رایانهای بود. بدینمنظور، 40 نفر از دانشآموزان پسر هفت ساله از دبستانهای شهر نمین بهروش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و بهصورت هدفمند در چهار گروه 10 نفره (دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل، با و بدون تجربۀ بازیهای رایانهای) جای گرفتند. از تمامی شرکتکنندگان با استفاده از آزمون بینایی حرکتی بازبینیشدۀ گاردنر، پیشآزمون مهارتهای بینایی حرکتی بهعمل آمد. سپس، گروههای آزمایشی بهمدت شش هفته (هر هفته سه جلسۀ 45 دقیقهای) به انجام بازیهای بومی ـ محلی پرداختند؛ اما گروههای کنترل در این مدت به فعالیتهای روزمرۀ خود مشغول بودند. نتایج نشان میدهد که بازیهای بومی ـ محلی سبب بهبود مهارتهای بینایی حرکتی شده است (P<0.05)؛ اما بین مهارتهای بینایی حرکتی افراد دو گروه آزمایش تفاوت معناداری مشاهده نمیشود (P>0.05). یافتهها پیشنهاد میکنند که شرکت در بازیهای بومی ـ محلی سبب بهبود مهارتهای بینایی ـ حرکتی کودکان پسر هفت ساله میشود؛ اما داشتن یا نداشتن تجربه در بازیهای رایانهای تأثیری بر میزان بهبود این مهارتها ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازیهای بومی ـ محلی؛ بازیهای رایانهای؛ مهارتهای بینایی ـ حرکتی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,055 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,195 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,208 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,288,711 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,541,100 |