تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,516 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,734,412 |
تأثیر سطح مهارت الگو بر سرکوب ریتم میو در شوت سهگام بسکتبال | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 28، مرداد 1396، صفحه 141-154 اصل مقاله (591.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.2820.1345 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه حاتمی* 1؛ فرشید طهماسبی2؛ سحر شیخی3 | ||
1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی تهران | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی تهران | ||
3کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر سطح مهارت الگو بر سرکوب ریتم میو در شوت سهگام بسکتبال بود. بدینمنظور، 13 نفر از دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه شهید رجایی تهران (با میانگین سنی 5/1±15/23 سال) بهصورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند. جهت انجام پژوهش، شرکتکنندگان بهطور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند: گروه اول ابتدا الگوی ماهر و سپس، الگوی غیرماهر را مشاهده کردند و گروه دوم الگوی ماهر را پس از الگوی غیرماهر مشاهده نمودند (ترتیب نمایش در بین شرکتکنندگان بهصورت موازنۀ متقابل کنترل شد). امواج مغزی شرکتکنندگان در سه حالت استراحت با چشم باز، مشاهدۀ الگوی ماهر و غیرماهر با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت گردید و توسط نرمافزار نروگاید به دادههای کمی تبدیل شد. سرکوب ریتم میو نیز بهصورت نسبت توان مطلق موج آلفا هنگام مشاهدۀ الگوی ماهر و غیرماهر به توان مطلق موج آلفا درحالت استراحت محاسبه گشت. یافتههای آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری درونگروهی نشان میدهد که اثرات اصلی مهارت الگو و منطقۀ عصبی معنادار است؛ درحالیکه اثر تعامل این دو متغیر معنادار نمیباشد. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز حاکی از آن است که ریتم میو درحالت مشاهدۀ الگوی ماهر درمقایسه با الگوی غیرماهر (P≤0.01) و نیز در منطقۀ مرکزی میانی نسبت به منطقۀ مرکزی چپ بهطور معناداری بیشتر سرکوب شده است (P≤0.05). براساس نتایج، مشاهدۀ الگوی ماهر میتواند مناطقی از مغز را که در اجرای واقعی عمل درگیر هستند، فعال نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
نورونهای آینهای؛ سرکوب ریتم میو؛ الگوی ماهر؛ الگوی غیرماهر؛ شوت سهگام بسکتبال | ||
مراجع | ||
1. Wesch N N, Law B, Hall C. The use of observational learning by athletes. J Sport Behav. 2007; 30: 219-31. 2. Bandura A. Social foundations of thougth and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall; 1986; P. 56. 3. Magill R A. Motor learning and control: Concepts and applications. McGraw-Hill Higher Education, Boston, 8th edition; 2007; P. 429. 4. Bandura A. Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall; 1997; P. 247. 5. Meaney K, Griffin L K, Hart M A. The effect of model similarity on girls motor performance. J Teach Phye Educ. 2005: 24(2): 165-78. 6. Shumway-Cook A, Woollacott M H. Motor control: Translating research into clinical practice. Translated by: Sh. Tahmasebiborojeni, M. Shahbazi, & Z. Izanlou. Tehran: Sport Publication; 2010. P. 41-3. (In Persian) 7. Lee T D, Swinnen S P, Serrien D J. Cognitive effort and motor learning. Quest; 1994; 46: 328–44. 8. Hatami F, Aslankhani M, Namazizadeh M. The effect of model skill level on performance and learning of volleyball serve. Sport Movement Sciences. 2005; 6: 15- 24. (In Persian) 9. Souzandehpour R, Movahedi A, Mazaheri L, Sharifi G. The comparison of the effect of two methods of self-modelling and video demonstration of an expert on the acquisition and retention of volleyball serve skill. Motor Dev Learn. 2009; 11: 61-77. (In Persian) 10. Zetou E T, Vernakakis G. Modeling in learning two volleyball skill. Percept Motor Skill. 2002; 94: 1131-42. 11. Arab Ameri E, Farokhi A, Bagher Zadeh F, Vaez Mousavi M K. The effect of model proficiency level on acquisition, retention and transfer of motor skill. Movement. 2004; 21: 123–44. (In Persian) 12. Abdoli B, Farsi A, Shoja O. The effect of self- controlled observational practice and model’s skill level on badminton long serve. Motor Behav. 2015; 7(20): 35–48. (In Persian) 13. Shayan Noush Abadi A, Houmanian D, Abedini Parizi H, Fazel Kolkhoran J. The interactional effect of modeling (skilled and self-model) and feedback on performance and learning of dart throwing skill. Motor Dev Learn. 2012; 10: 123-42. (In Persian) 14. Lotfi Gh, Mohammad Pour M. The effect of three models of observational learning on acquisition and learning of archery’s skill in novice boy adolescents. Int J Sport Stud. 2014; 4 (4): 480-6. 15. Cheng Y, Lee P L, Yang Ch Y, Lin Ch P, Hung D, Decety J. Gender differences in the Mu Rhythm of the human mirror-neuron system. Plos One. 2008; 3(5): 2113. 16. Fabbri D, Rizzolatti G M. Mirror neurons and mirror systems in monkeys and humans. Physiol. 2008; 23(3): 171-9. 17. Gallese V, Fadiga L, Fogassi L, Rizzolatti G. Action recognition in the premotor cortex. Brain. 1996; 119: 593–609. 18. Rizzolatti G, Fadiga L, Fogassi L, Gallese V. Premotor cortex and the recognition of motor actions. Cognitive Brain Res. 1996; 3: 131–41. 19. Rizzolatti G, Craighero L. The mirror-neuron system. Ann Rev Neurosci. 2004; 20(27): 169–92. 21. Ramachandran V S. Miror neurons and learning as the driving force imitation behind the great leap forward in human evolution. Edge; 2015/7/8. http://www.edge.org. 22. Kim T, Cruz A. Differences in brain activation during motor imagery and action observation of golf putting. Department of Physical Education Keimyung University South Korea. 2011; 6(15): 3132-38. 23. Van Elk M, Van Schie H T, Hunnius S, Vesper C, Bekkering H. You Will never crawl alone: Neurophysiological evidence for experience dependent motor resonance in infancy. Neuroimage. 2008; 43: 808-14. 24. Lepage J F, Heoret H. EEG evidence for the presence of an action observation- execution matching system in children. Eur J Neurosci. 2006; 23: 2505-10. 25. Camels C, Jarry G, Stam C J. Changes in local and distant EEG activities before, during and after the observation and execution of sequential finger movements. Clin Neurophysiol. 2009; 6(39): 303–12. 26. Nystrom P, Ljunghammar T, Rosander T, Hofsten C. Using Mu Rhythm perturbations to measure mirror neuron activity in infants. Dev Sci. 2011; 14(2): 327-35. 27. Nasr Azadani S, Ghamarani A, Yar Mohammadian A. Mirror neurons and role of them in imitation and theory of mind in autism spectrum children. Except Educ. 2013; 8(121): 42-8. (In Persian) 28. Eskandarnejad M, Abdoli B, Nazari M A. Effects of neurofeedback training on electroencephalographic changes and performance in novice archers (Doctoral dissertation). Shahid Beheshti University; 2011. (In Persian) 29. Oberman L M, Pineda J A, Ramachandran V S. The human mirror system: A link between action observation and social skills. Scan. 2007; 2: 62-6. 30. Wiedermann J. Coupling perception with via mirror neurons. SID.IR; 2015/8/7. http://www.ercim.org/publication/Ercim. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,665 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 596 |