مقایسۀ آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر یادگیری مهارت سرویس والیبال | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 9، دوره 9، شماره 28، 1396، صفحه 155-172 اصل مقاله (686.42 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.2997.1371 | ||
| نویسندگان | ||
| رزا رهاوی عزآبادی1؛ حمیدرضا فلاح یخدانی2؛ پریسا مشیری* 3 | ||
| 1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا | ||
| 2استادیار روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد | ||
| 3کارشناسارشد رفتار حرکتی ـ آموزش تربیتبدنی، دانشگاه یزد | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم در مراحل مختلف خودتنظیم (شامل: مراحل دوراندیشی، عملکرد و خوداندیشی) بر مراحل اکتساب، یادداری و انتقال مهارت سرویس والیبال بود. آزمودنیها 55 دانشجوی دختر دانشگاه یزد (با میانگین سنی 03/1±20 سال) بودند که بهصورت تصادفی به پنج گروه (سه گروه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و دو گروه کنترل بدون تمرین و با تمرین) تقسیم شدند و سرویس والیبال را اجرا کردند. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون در مرحلۀ اکتساب، 12 بلوک 10 کوششی را تمرین نمودند. سپس، در آزمون اکتساب (با همان شرایط پیشآزمون) شرکت کردند. درادامه، (پس از یک هفته) یک بلوک 10 کوششی را در آزمون یادداری و انتقال تمرین نمودند. دادهها در مرحلۀ اکتساب با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه با اندازهگیری مکرر در یک طرح (6*4) تحلیل گردید و برای بررسی دادههای حاصل از آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال از تحلیل واریانس یکراهه و همچنین، بهمنظور شناسایی تفاوتها از آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده گردید. نتایج تفاوت معناداری را در گروههای تمرینی که از راهبردهای خودتنظیمی بهره گرفتند نسبت به سایر گروههادر مراحل اکتساب، آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال نشان میدهد؛ بهعبارتدیگر، گروههای راهبردهای خودتنظیم که از مرحلۀ خودارزیابی و خودواکنشی بهره بردهاند، عملکرد بهتری داشتهاند. این یافتهها نشان میدهد که راهبردهای یادگیری خودتنظیم، عامل مؤثری در پیشرفت عملکرد و یادگیری مهارتهای حرکتی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اکتساب؛ انتقال؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ سرویس والیبال؛ یادداری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,309 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,014,079 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,412,418 |