تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,734,395 |
مقایسة رشد شناختی و حرکتی کودکان پیشدبستانی متولدشده با وزن کم تولد و وزن طبیعی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 28، مرداد 1396، صفحه 129-140 اصل مقاله (796.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.2603.1317 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله قاسمی* 1؛ میترا مقصودی2؛ افخم دانشفر3 | ||
1استادیار گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر،مقایسةرشدشناختیوحرکتیکودکانپیشدبستانیمتولدشدهباوزنکم هنگامتولدوکودکان با وزنطبیعی بود. بدینمنظور ازمیانمهدکودکهای منطقة دو شهرتهران، 15کودک (با وزن طبیعی 27/0±33/3 کیلوگرم) و 18 کودک با وزن کم زمان تولد (وزن 32/0±21/2 کیلوگرم) بهصورتهدفمند اتتخابشدند. بهمنظورارزیابیحرکاتدرشتاز آزمونتبحر حرکتیدرشت نسخة دوم که شامل: خردهمقیاسهای جابهجایی و کنترل شی میباشد، استفاده شد. همچنین، برای ارزیابی مهارتهای حرکتی ظریف از برخی خردهمقیاسهای آزمون بروینینکس ـ اوزرتسکی (هماهنگی اندام فوقانی، سرعت پاسخ و سرعت و چالاکی اندام فوقانی) بهره گرفته شد و جهت اندازهگیری رشد شناختی شرکتکنندگان، آزمون مهارت شناختی آدمک گودیناف مورداستفاده قرار گرفت. نتایج بهدستآمده توسط آمار استنباطی شاپیرو ـ ویلک و تی مستقل در سطح معناداری (05/0) تجزیهوتحلیل آماری شدند. یافتهها نشان میدهد که کودکان با وزن طبیعی هنگام تولد درمقایسه با کودکان متولدشده با وزن کم، در انجام مهارتهای ظریف و برخی مهارتهای درشت و شناختی عملکرد بالاتری دارند. بهنظر میرسد که ممکن است کودکان متولدشده با وزن کم هنگام تولد، در مهارتهای شناختی نیز همانند مهارتهای حرکتی درشت و ظریف، عواقب بلندمدت ناشی از وزن کم هنگام تولد را تجربه نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای حرکتی درشت؛ مهارتهای حرکتی ظریف؛ مهارت شناختی؛ کودکان کموزن حین تولد | ||
مراجع | ||
1. Aliabadi F, Askary Kachosangi R. Comparing the motor behaviors between normal and low birth weight neonates. RJMS. 2012; 19(101): 8-14. (In Persian). 2. Berk L E. Development through the Lifespan. Translated by: Y. Seyed Mohamadi. Tehran: Arasbaran Pub; 2013.3rd edition. P 143. (In Persian). 3. Payne V G, Isaacs L. Human motor development: A lifespan approach. Translated by: H. Khalaji, M. Ashtari, V. Kashani, S. Heydarian, & M. Mokaberian. Tehran: Ayizh Pub; 2012. 2nd edition. P 86. (In Persian). 4. Brown L, Burns Y R, Watter P, Gibbons K S, Gray P H. Motor performance, postural stability and behavior of non-disabled extremely preterm or extremely low birth weight children at four to five years of age. Early Human Development. 2015; 91(5): 309-15. 5. Anderson P, Doyle L W, Victorian Infant Collaborative Study Group. Neurobehavioral outcomes of school-age children born extremely low birth weight or very preterm in the 1990s. Jama. 2003; 289(24): 3264-72. 6. Aarnoudse-Moens C S, Weisglas-Kuperus N, van Goudoever J B, Osterlaan J. Meta-analysis of neurobehavioral outcomes in very preterm and/ or very low birth weight children. Pediatrics. 2009; 124(2): 717-28. 7. Eryigit Madzwamuse S, Baumann N, Jaekel J, Bartmann P, Wolke D. Neuro-cognitive performance of very preterm or very low birth weight adults at 26 years. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2015; 56(8): 857-64. 8. Soleimani F, Sharifi N, Rasti Borujeni F, Amiri M, Khazaiyan S, Fathnezhad Kazemi A. Nourodevelopmental follow-up in high-risk infants: Review article. Tehran Univ Med J. 2015; 72(11): 733-41. (In Persian). 9. Kephart N C. The slow learner in the classroom. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill; 1960. 1st edition. P 203. 10. Haywood K, Getchell N. Lifespan motor development. Translated by: M. Sheikh, K. Shabani Moghadam, & M. Shahbazi. Tehran: Avaye Zohoor Pub; 2005. 1st edition. P 151. (In Persian). 11. Allen M C. Neurodevelopmental outcomes of preterm infants. Current Opinion in Neurology. 2008; 21(2): 123-8. 12. Leonard Ch, Piecuch R E. School age outcome in low birth weight preterm infants. In Seminars in Perinatology. 1997: 21(3): 240-53. WB Saunders. 13. Siegel D J. The developing mind: Toward a neurobiology of interpersonal experience. New York: Guilford Publications; 1999. 1st edition. P. 396. 14. Goyen T A, Lui K. Longitudinal motor development of “apparently normal” high-risk infants at 18 months, 3 and 5 years. Early Human Development. 2002; 70(1): 103-15. 15. Soleimani F, Vameghi R, Hemmati S, Salman-Roghani R. Perinatal and neonatal risk factors for neurodevelopmental outcome in infants in Karaj. Arch Iran Med. 2009; 12(2): 135-9. (In Persian). 16. Karimi M, Fallah R, Fallahzadeh M H, Dehghanpoor A, Mirzaee M. Comparison of growth in five year-old children and without history of low birth weight. J Shahid Safoughi Univ Med Sci. 2012; 19(6): 766-74. (In Persian). 17. Kazerooni S, Keshavarz K, Abasi R, Zoladl M, Asadi H, Sharafieyan S, et al. Status of development of premature children from 4 To 12 Months in the neonatal intensive care unit (NICU) admission based on the ASQ questionnaire. Armaghane Danesh. 2014; 19(9): 780-7. (In Persian). 18. Bruninks R. Bruninks Oseretsky test of motor proficiency: Examiners manual. Minnesota: American Guidance Service; 1978. 19. Alizadeh H. Attention deficit hyperactivity movement: Features assessment and treatment. 2en ed. Tehran: Roshd Pub; 2008. P 173. (In Persian). 20. Ulrich, D. A. (2013). The test of gross motor development-3 (TGMD-3): Administration, scoring, and international norms. Spor Bilimleri Dergisi, 24(2), 27-33. 21. Zarezade M, Farokhi A, Kazemnezhad A. Determine the reliability and validity of the test gross motor development in children 3 to 11 years in Tehran. Olympic. 2011; 4(52): 85-98. (In Persian). 22. Farhadi A, Pouretemad H M. Indicators of aggression in draw-a-man test in 9 years boys. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2008; 10(3): 199-207. (In Persian). 23. Lekskulchai R, Cole J. Effect of a developmental program on motor performance in infants born preterm. Australian Journal of Physiotherapy. 2001; 47(3): 169-76. 24. Saigal S, Hoult L A, Streiner D L, Stoskopf B L, Rosenbaum P L. School difficulties at adolescence in a regional cohort of children who were extremely low birth weight. Pediatrics. 2000; 105(2): 325-31. 25. Schendel D E, Stockbauer J W, Hoffman H J, Herman A A, Berg C J, Schramm W F. Relation between very low birth weight and developmental delay among preschool children without disabilities. American Journal of Epidemiology. 1997; 146(9): 740-9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,217 |