
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,032,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,965,806 |
تاثیر بازی و تمرین هدفمند بر یادگیری مهارتهای حرکتی پایه (جابجایی، توپی) کودکان پسر ۷ تا ۱۰ سال | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.16795.2160 | ||
نویسندگان | ||
داریوش خواجوی* 1؛ محمد محمودی2 | ||
1دانشگاه اراک، عضو هیأت علمی | ||
2گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پزوهش حاضر تاثیر بازی و تمرین هدفمند بر یادگیری مهارتهای حرکتی پایه (جابجایی، توپی) کودکان پسر ۷ تا ۱۰ سال بود. در این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و دوره پیگیری چهار هفتهای، 45 دانشآموز پسر 7 تا 10 ساله شهر اراک به صورت در دسترس برای شرکت در مطالعه حاضر انتخاب، و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری بازی هدفمند، تمرین هدفمند و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون با استفاده از آزمون اولریخ-3 مهارت حرکتی پایه آزمودنیها اندازهگیری شد. در مرحله مداخله، آزمودنیها به مدت 9 هفته (هر هفته 2 جلسه 60 دقیقهای) به تمرین مهارتهای جابجایی و توپی مبتنی بر آزمون رشد حرکتی الریخ 3 براساس تمرین هدفمند و بازی هدفمند پرداختند. بلافاصله بعد از آخرین جلسه تمرینی و چهار هفته بعد از آخرین جلسه تمرینی به ترتیب مراحل پس آزمون و پیگیری اجرا گردید که شرکتکنندگان به اجرای آزمون اولریخ-3 پرداختند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری، آزمون تعقیبی بنفرونی و توکی تحلیل شد. نتایج نشان داد که هم تمرین و هم بازی هدفمند بر مهارتهای توپی و جابجایی پسران 7 تا 10 سال تاثیر معناداری دارد (05/0>P). دیگر نتایج نشان داد که شرکتکنندگان بازی هدفمند در مقایسه با شرکتکنندگان تمرین هدفمند به طور معناداری مهارتهای توپی و جابجایی بالاتری داشتند (05/0>P). به طور کلی نتایج مطالعه حاضر بر اهمیت بازی هدفمند بر مهارتهای حرکتی پایه کودکان پسر 7 تا 10 سال تاکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: بازی هدفمند؛ تمرین هدفمند؛ مهارتهای توپی؛ مهارتهای جابجایی؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |