
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,984 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,024,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,962,575 |
تجارب و دیدگاههای آموزشی معلمان تربیت بدنی ایرانی در مورد رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک و رویکردهای بازیمحور | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.17560.2198 | ||
نویسندگان | ||
حمـید صالحی* 1؛ مرضیه بهرامی باصیری2 | ||
1دانشکده علوم ورزشی. دانشگاه اصفهان | ||
2گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه کیفی به بررسی تجربیات زیسته و دیدگاههای معلمان تربیت بدنی ایرانی در مورد رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک و رویکردهای بازیمحور پرداخته است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند با ۱۰ معلم داوطلب تربیتبدنی (۶ زن و ۴ مرد؛ میانگین سنی: ۲۰/۳۳ سال سال؛ میانگین سابقه تدریس: ۲۰/۹ سال) گردآوری شد. در آغاز، تجربیات آموزشی معلمان در زمینه بازیهای تاکتیکی، بهویژه ورزشهای توپ و تور بررسی شد. سپس، واکنشها و تفسیرهای ایشان نسبت به نمونههایی از «مدل آموزش بازی برای یادگیری» در این ورزشها تحلیل شد تا میزان انطباق تلاشهای آموزشی آنها با اصول این مدل مشخص شود. تحلیل مضمون نشان داد همه شرکتکنندگان عمدتاً از رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک استفاده میکردند، اما همزمان اذعان داشتند که این روشها انگیزه شاگردان را کاهش داده و باعث دلزدگی آنان میشود. معلمان بازیها را عمدتاً بهعنوان ابزاری تکمیلی برای آموزش تکنیکها میدانستند. این دیدگاه ، بااینحال، در تضاد با اصول مدل آموزش بازی برای یادگیری است که بازیها را در کانون فرایند یادگیری قرار میدهد و بر فهم تاکتیکی، تصمیمگیری، و یافتن راهکارها از راه سناریوهای بازیِ دگرگونشده پیش از اجرای تکنیک تأکید دارد. یافتهها همچنین نشان داد که معلمان تنها بخشی از اصول مدل آموزش بازی برای یادگیری را بهکار میبندند. این پژوهش آشنایی اندک معلمان با رویکردهای بازیمحور را بهعنوان عامل اصلی تداوم استفاده از رویکردهای سنتی مبتنی بر تکنیک برجسته ساخت. همچنین، بر نیاز فوری به برنامههای آموزشی ویژه رویکردهای بازیمحور بهعنوان چهارچوبی نوین و کارآمد برای آموزش معلمان تربیت بدنی در ایران تأکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تکنیکمحور؛ درس تربیت بدنی؛ روش آموزشی غیرخطی؛ رویکردهای بازیمحور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |