
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,990 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,024,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,962,730 |
تاثیر تمرینات حسی حرکتی و ادراکی حرکتی بر روی اضطراب و رفتار های کلیشه ای کودکان 8 الی 12 ساله اوتیسم با عملکرد بالا | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.17318.2189 | ||
نویسندگان | ||
علی ترابی* 1؛ محمود شیخ2؛ داود حومنیان3 | ||
1دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران | ||
2دانشیار دانشگاه تهران | ||
3دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اوتیسم یک اختلال نورولوژیک است که از ابتدای کودکی آغارز می شود. ویژگی های اصلی آن اختلال در ارتباطات اجتماعی و تعامل اجتماعی همراه با رفتار های محدود و تکراری است.این پژوهش با هدف تاثیر تمرینات حسی حرکتی و ادراکی حرکتی بر روی اضطراب و رفتار های کلیشه ای کودکان 8 الی 12 ساله اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد. در یک پژوهش نیمه تجربی تعداد 24 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در یکی از مراکز نگهداری کودکان به صورت غیر تصادفی به 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند (هر گروه 8 نفر). مداخلات حسی حرکتی و ادراکی حرکتی به مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه بر روی کودکان اوتیسم انجام شد. یافته های تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان می دهد، تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در اضطراب تفاوت معناداری در سطح ( 001/0P<) و رفتارهای کلیشه ای ( 004/0P<) وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که تمرینات حسی حرکتی و ادارکی حرکتی در بهبود علائم اضطراب و رفتارهای کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم موثر بوده است. همچنین در مولفه های عدم قطعیت، جدایی و برانگیختگی، نمره کل اضطراب و رفتار کلیشه ای حاکی از این بود که بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود ندارد. اما تمرینات حسی حرکتی تاثیر بیشتری نسبت به ادراکی حرکتی در ببهبود علائم اضطراب و رفتار های کلیشه ای داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
اوتیسم؛ ادراکی حرکتی؛ مهارت اجتماعی؛ اضطراب. کلیشه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |