
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,987 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,024,164 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,962,581 |
تأثیر تمرین مضاعف بر دقت یادگیری سرویس فورهند تنیس روی میز: با تأکید بر نقش میانجی کیفیت و کمیت خواب | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.17000.2171 | ||
نویسندگان | ||
نسرین عباسی1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی* 2؛ مهدی شهبازی3؛ الهه عرب عامری3 | ||
1دبیر آموزش و پروزش | ||
2دانشیار، گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: چندین فاکتور در ا\یجاد حافظه حرکتی و یادگیری پراهمیت تلقی میشود، یکی از آنها میزان تمرین و دیگری خواب و تحکیم حافظه است. با این حال، اینکه کمیت و کیفیت خواب قبل و بعد از تمرین و تمرین مضاعف می تواند روی عملکرد اثرگذار باشد مبهم می باشد. لذا هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرین مضاعف بر دقت یادگیری سرویس فورهند تنیس روی میز با تأکید بر نقش کیفیت و کمیت خواب قبل و بعد از تمرین بود. روشها: جامعه آماری در این مطالعه 200 نفر دانشآموز 13 تا 15 ساله بودند که 60 نفر از بین آنها داوطلب شرکت در مطالعه شدند که بهصورت تصادفی به دو گروه تمرین عادی و تمرین مضاعف تقسیم شدند. گروه تمرین عادی و تمرین مضاعف به ترتیب در جلسه اول 100 و 200 کوشش و در جلسه دوم که دو روز بعد انجام شد،30 کوشش انجام دادند. شاخص دقت یادگیری و یادداری باتوجه به امتیازات ضربه سرویس فورهند محاسبه شد. از مچبند شیائومی برای محاسبه پارامترهای خواب استفاده شد. دو روز قبل و دو روز بعد از تمرین پارامترهای خواب اندازهگیری شد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه نشان داد که گروه تمرین مضاعف شاخص یادگیری بالاتری نسبت به گروه تمرین عادی(p=0.017) داشتند.تفاوت معنی داری بین گروه های تمرین عادی و مضاعف در شاخص یادداری و یادگیری دوباره مشاهده نشد (p≥0.05). همچنین همبستگی معنی داری بین پارامترهای خواب یا شاخص یادگیری، یادداری و یادگیری دوباره مشاهده نشد(p≥0.05). | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین مضاعف؛ دقت یادگیری؛ کمیت خواب؛ کیفیت خواب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |