
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 322 |
تعداد مقالات | 3,990 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,024,433 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,962,678 |
تاثیر تصویرسازی شنیداری مبتنی بر سانیفیکیشن بر عملکرد و یادگیری سرویس بلند بدمینتون: مطالعه نقش توانایی تصویرسازی جنبشی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.16911.2168 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه پریمی1؛ بهروز عبدلی* 2؛ حسام رمضان زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر تصویرسازی بینایی شنوایی بر عملکرد در شرایط توانایی تصویرسازی جنبشی بالا و پایین بود. شرکت کنندگان ۴۲ دانشجوی مبتدی بودند که با ارزیابی توانایی تصویرسازی بینایی، شنوایی و جنبشی در چهار گروه بینایی-توانایی تصویرسازی جنبشی پایین، بینایی-توانایی تصویرسازی جنبشی بالا، بینایی شنوایی-توانایی تصویرسازی جنبشی پایین، بینایی شنوایی- توانایی تصویرسازی جنبشی بالا قرار گرفتند. برای ایجاد الگوی بینایی شنوایی سرعت زاویهای مفصل شانه فرد ماهر در سرویس بلند بدمینتون به صدا تبدیل و بر الگوی بینایی منطبق گردید. شرکت کنندگان در چهار جلسه تمرینی ۴۰ کوششی شرکت و بعد از ۴۸ ساعت آزمون یادداری و انتقال گرفته شد. برای ثبت دقت اجرا سرویس بدمینتون، از آزمون استاندارد اسکات و فاکس استفاده شد. از تحلیل واریانس عاملی برای مقایسه گروه ها در مراحل آزمون استفاده گردید. نتایج نشان داد عملکرد گروه بینایی شنوایی- توانایی تصویرسازی جنبشی بالا بهتر از سایر گروه ها بود. همچنین عملکرد گروههای تصویرسازی بینایی شنوایی نسبت به گروههای بینایی به ویژه گروه بینایی- توانایی تصویرسازی جنبشی پایین در جلسات اکتساب(F=3/3, df=3, P=0/031)،آزمونهای یادداری(F=10/385, df=3, P=0/001)و انتقال(F=21/27, df=3, P=0/001) بهتر بود. این پژوهش نشان داد استفاده از تصویرسازی بینایی شنوایی مبتنی بر سانیفیکیشن حرکت منجر به توسعه بیشتر مهارت نسبت به تصویرسازی بینایی در ترکیب با تمرین بدنی شده است. از آنجایی که توانایی تصویرسازی جنبشی توانایی فرد در مهارت تصویرسازی است به نحوی که حس حرکت را ایجاد کند و از سوی دیگر این حس حرکت در شرایط بینایی شنوایی وجود دارد، با ایجاد یک هم افزایی منجر به توسعه عملکرد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی چند حسی؛ سانیفیکیشن؛ توانایی تصویرسازی؛ یکپارچگی بینایی شنوایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |