
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 321 |
تعداد مقالات | 3,967 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,009,108 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,956,211 |
تاثیر آموزش نوروفیدبک بر موفقیت و عملکرد ورزشی در فوتبالیستهای نوجوان | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2025.17140.2503 | ||
نویسندگان | ||
سجاد رضائی* 1؛ مریم جفرودی2؛ نوید آگند3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت ایران، ایران. (Tel: +989113390785, email: Rezaei_Psy@hotmail.com). Fax: +981333690385. http://orcid.org/0000-0001-7292-9669 | ||
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران. | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنیبر نوروفیدبک بر موفقیت و عملکرد ورزشی در نوجوانان فوتبالیست انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی و طرح پژوهشی پیشآزمون–پسآزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش ورزشکاران فوتبالیست شهرستان آستانه اشرفیه در سال 1400 بودند که از این جامعه آماری تعداد 24 نفر از پسران نوجوان بهصورت دردسترس انتخاب شده و پس از همتاسازی بر اساس سن و سطح تحصیلات به صورت تصادفی به 2 گروه 12 نفره گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و پرسشنامههای عملکرد ورزشی چاربونیو (۲۰۰۱) و مقیاس موفقیت ورزشی موسوی و واعظ موسوی (۱۳۹۳) بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. به گروه دریافتکننده آموزش نوروفیدبک طبق پروتکل درمانی 15 جلسه 30 دقیقهای، آموزش نوروفیدبک داده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیری نشان داد که میانگین تعدیل یافته گروه آموزش مبتنی بر نوروفیدبک درمقایسه با گروه گواه در مرحله پسآزمون در عملکرد ورزشی بهطورمعنادار بهتر است (001/0 P<). همچنین میانگین تعدیل یافته گروه آموزش مبتنی بر نوروفیدبک درمقایسه با گروه گواه در مرحله پسآزمون در تمامی مولفهها و نمرهکل موفقیت ورزشی بهطورمعنادار بهتر بود (001/0P<). نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که آموزش مبتنی بر نوروفیدبک تأثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد و موفقیت ورزشی دارد. این روش، با تنظیم فرآیندهای عصبی و تقویت تمرکز، خودتنظیمی و مدیریت استرس، به ورزشکاران کمک میکند تا عملکرد خود را بهینه کنند. بافتهها تأکید میکند که نوروفیدبک میتواند به عنوان یک ابزار نوین در روانشناسی ورزشی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر نوروفیدبک؛ عملکرد ورزشی؛ موفقیت ورزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |