
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 321 |
تعداد مقالات | 3,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,996,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,952,700 |
مقایسه بازیهای سواد جسمانی با دو رویکرد هدایت شده از سوی معلم و هدایت شده از سوی همتایان بر رشد حرکتی و شایستگی حرکتی دانشآموزان ابتدایی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2025.16716.2514 | ||
نویسندگان | ||
سودابه منوچهریان1؛ فاطمه رضایی* 2؛ معصومه علی اصغری تویه3 | ||
1دانشگاه سمنان | ||
2استادیار دانشگاه سمنان | ||
3دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه بازیهای سواد جسمانی با دو رویکرد هدایت شده از سوی معلم و هدایت شده از سوی همتایان بر رشد حرکتی و شایستگی حرکتی دانشآموزان ابتدایی بوده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن شامل تمام دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرستان همدان در سال تحصیلی 1402-1401 بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای45 نفر براساس قلمرو پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون برونیکس ازرتسکی (1987)، پرسشنامه خود ادراکی هارتر (1989)، بازیهای سواد جسمانی هدر گاردنر (2017) استفاده شد. گروه های مداخله به مدت 4ماه، 2جلسه در هفته مطابق با روش آموزشی تمرین کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند و در پایان هفته شانزدهم از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که میانگین گروه آزمایشی در دو متغیر رشد حرکتی (001/0=P)، شایستگی حرکتی (001/0=P) نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین در شاخص رشد حرکتی، اثر رویکرد معلم محور بیشتر از همتایان محور و در شاخص شایستگی حرکتی، اثر رویکرد همتایان محور بیشتر از معلم محور بوده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت | ||
کلیدواژهها | ||
بازی هدفمند؛ عمدی؛ شایستگی حرکتی؛ سوادبدنی؛ روش تدریس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |