
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,893 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,760,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,828,970 |
تدوین و ارزیابی برنامه آموزشی توسعه مهارتهای زندگی و افزایش لذت در فوتبال نوجوانان: تأثیر رفتار والدین فوتبالیستهای نوجوان | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2025.17474.2528 | ||
نویسندگان | ||
شیوا مولوی نیا1؛ فهیمه سپهری1؛ صابر مهری* 2 | ||
1دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، داشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران | ||
2گروه روانشناسی ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در ورزش نوجوانان، والدین نقش مهمی در یادگیری مهارتهای جدید، لذت بردن از ورزش و ایجاد انگیزه برای مشارکت دارند. هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه آموزشی توسعه مهارتهای زندگی، افزایش لذت فوتبال در نوجوانان و بررسی اهمیت رفتارهای والدین فوتبالیستهای نوجوان بود. شرکتکنندگان این پژوهش شامل 30 والد (پدر یا مادر) و 2 مربی از یک آکادمی فوتبال بودند. این پژوهش با روش اقدامپژوهی و رویکرد کیفی انجام شد. دادهها از طریق دفتر خاطرات بازتابی، مشاهدات، یادداشتهای محقق، گفتگوهای غیررسمی با مربی و مصاحبه نیمهساختاریافته با مربی و والدین گردآوری شد. تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش به چهار مقوله اصلی شامل برقراری روابط میانفردی، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و مهارت مقابله با فشار روانی اشاره دارد. یافتهها نشان داد که برنامه آموزشی منجر به تغییرات مثبت در توانایی والدین برای ارائه حمایت اطلاعاتی به فرزندان، بهبود مهارتهای زندگی و توسعه مهارتهای فردی آنها شد. این پژوهش نشان میدهد که حتی والدین با تجربه نیز نیازمند تقویت مهارتهای زندگی از طریق خودآموزی جهت حمایت مؤثرتر از فرزندانشان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تدوین و ارزیابی؛ مهارتهای زندگی؛ والدین؛ فوتبال. روش پژوهش اقدام پژوهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |