
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,889 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,757,391 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,827,926 |
اثر بخشی آموزش تنیس روی میز با کمک محرک های بینایی و شنوایی بر عدم تقارن آلفا و بتا در مناطق گیجگاهی و پس سری | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.17561.2199 | ||
نویسندگان | ||
نرجس یاوری1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی* 2؛ مرتضی طاهری3؛ الهه عرب عامری3؛ نیکوس کوموتوس4 | ||
1دانشجوی دکتری رفتارحرکتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشگاه تهران | ||
4استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تسالی | ||
چکیده | ||
هدف بررسی عدم تقارن محرک های دیداری و شنیداری درمغز با الکتروانسفالوگرافی در فورهند تنیس روی میز بود. طرح تحقیق، درون گروهی و شیوه تحقیق نیمه تجربی و شرکت کننده ها 16 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران(6±23 سال) که راست دست بودند، در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها فیلم فورهند تنیس روی میز فرد ماهر را مشاهده کردند و به عنوان پیش آزمون اجرا کردند. افراد تصادفی در محرک دیداری و محرک شنیداری قرار گرفتند و فعالیت الکتروانسفالوگرافی در مناطق مرتبط (O1-O2-T7-T8) در امواج آلفا و بتا به صورت همزمان و در شرایط استراحت قبل و بعد ثبت شد. پس آزمون عملکرد فورهند گرفته شد. شاخص عدم تقارن از طریق اندازه گیری چپ- راست (منطقه بینایی و شنوایی) تقسیم بر اندازه گیری چپ + راست (منطقه بینایی و شنوایی) بدست آمد. نتایج واریانس سه راهه درون گروهی 4 (شرایط) در 2(مناطق مغزی) در 2 (باند) نشان داد که منطقه شنوایی عدم تقارن بیشتری نسبت به منطقه بینایی داشت (001/0= P). در استراحت اول، بتا عدم تقارن بیشتری نسبت به آلفا داشت (02/0= P). در منطقه بینایی و آلفا، عدم تقارن در محرک شنیداری بیشتر از استراحت اول بود (032/0= P). علاوه بر این، هم در استراحت اول (003/0= P) و هم در محرک دیداری (023/0= P) عدم تقارن در بتا بیشتر از آلفا بود. تحقیق نشان داد تاثیر محرک شنیداری در این رشته میتواند عملکرد نورون های مغزی را افزایش دهد و در نهایت منجر به درگیری بیشتر بخش های مرتبط با اجرای ورزشی یا حتی یادگیری می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
عدم تقارن؛ محرک دیداری؛ محرک شنیداری؛ تنیس روی میز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |