
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,889 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,757,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,827,921 |
تأثیر ورزشهای الکترونیک بر مهارتهای شناختی برنامهریزی و تصمیمگیری کاربران | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2025.16897.2486 | ||
نویسندگان | ||
مریم ایمانیان1؛ امین خطیبی* 2؛ صدیقه حیدری نژاد2؛ اسماعیل صائمی3؛ اسماعیل ویسیا2 | ||
1فاز دو پاداد، خیابان 25، پلاک 121، ساختمان راش، واحد 2 | ||
2استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
محبوبیت ورزشهای الکترونیک در سالهای اخیر به سرعت در حال افزایش است. اما اکثر مردم ورزشهای الکترونیک را تهدیدی برای سلامت روانی و جسمی بازیکنان این بازیها میدانند، در حالی که طرفداران ورزشهای الکترونیکی چنین ادعاهایی را رد میکنند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ورزشهای الکترونیک بر مهارتهای شناختی برنامهریزی و تصمیمگیری بازیکنان انجام شد. دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی (40 شرکتکننده، با میانگین سنی تقریباً 20 سال، و همه پسر) که قبلاً ورزش الکترونیک فیفا را انجام نداده بودند، انتخاب و پس از اخذ رضایت ایشان، بهطور تصادفی در دو گروه، یعنی گروه بازی و گروه کنترل قرار گرفتند. توانایی برنامهریزی با استفاده از آزمون برج لندن (TOL) و مهارت تصمیمگیری هم از طریق آزمون قمار آیووا (IGT) اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که اعضای گروه بازی در مهارتهای برنامهریزی و تصمیمگیری، عملکرد بهتری نسبت به اعضای گروه کنترل داشتهاند. بر اساس نتایج این مطالعه، میتوان ادعا کرد ورزشهای الکترونیک توانایی بهبود مهارتهای شناختی تصمیمگیری و برنامهریزی را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش الکترونیک؛ بازی ویدئویی؛ مهارت شناختی؛ تصمیمگیری؛ برنامهریزی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 |