
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,757,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,827,941 |
تدوین برنامه آموزشی هوش هیجانی برای والدین مبتنی بر رابطه والد و فوتبالیست های نوجوان: مطالعه اقدام پژوهی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2025.16681.2472 | ||
نویسندگان | ||
شیوا مولوی نیا1؛ رخساره بادامی* 2؛ زهره مشکاتی3 | ||
1دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) دانشگاه آزاد اسلامی، | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
3دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
چکیده | ||
اهداف: بدیهی است که مشارکت والدین در ورزش جوانان میتواند تحت تأثیر طیفی از عوامل فردی، محیطی و اجتماعی باشد. برای کسانی که در حال توسعه آموزش والدین ورزشکاران هستند و از طرحهای حمایتی استفاده میکنند، مهم است که عواملی را در نظر بگیرند که والدین را قادر سازد تا مشارکت مثبتی در ورزش فرزندانشان داشته باشند. مواد و روشها: بدین منظور 30 والد (پدر یا مادر) و 2 مربی از یک آکادمی اختصاصی فوتبال به عنوان شرکت کننده در این مطالعه انتخاب شدند. روش این مطالعه، اقدام پژوهی و شیوه جمعآوری دادههای آن کیفی بود. برای این منظور دادهها با نظارت بر رفتارهای کلامی و غیرکلامی، همچنین برای شناخت افکار، احساسات و نگرش مشارکت کنندگان از دفتر بازتابی خاطرات، همچنین خاطرات بازتابی محقق و مصاحبه نیمه ساختار یافته با مربی و والدین ورزشکاران جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با دقت پیاده سازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش در 5 مقوله فراگیر همدلی، سرسختی روانی، خودآگاهی، شایستگی ادراک شده و ارتباط مؤثر قرار داده شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی برای والدین باتوجه به نیازهای والدین متفاوت است. نیازهای شناسایی شده برنامه آموزشی حمایتی برای تقویت هوش هیجانی برای والدین حائز اهمیت است؛ بنابراین ضروری است که مربیان، روانشناسان، مدیران ورزشی عوامل محیطی و فردی را برای تدوین برنامه مهارت ذهنی اثرگذار مورد توجه قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه آموزشی؛ هوش هیجانی؛ والدین؛ اقدام پژوهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |