
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,889 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,757,391 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,827,926 |
مقایسه اثر دو نوع برنامه تمرینی بدنی ویژه و ادراکی- حرکتی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف و برخی متغیرهای فضایی راه رفتن در کودکان مبتلا به فلج مغزی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.14943.2102 | ||
نویسندگان | ||
شیرین یزدانی* 1؛ محمدتقی اقدسی2؛ ناهیده ابوالحسنی3؛ حدیثه افتخاری3 | ||
1گروه رفتار جرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز | ||
2عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز | ||
3گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر تمرینهای بدنی ویژه و تمرینات ادراکی-حرکتی بر برخی متغیرهای فضایی راه رفتن (طول گام، طول قدم و عرض گام) و مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان مبتلا به فلج مغزی بود. تحقیق حاضر به روش نیمهتجربی بود که بر روی کودکان فلج مغزی شهر تبریز انجام شد. به این منظور 30 نفر از کودکان فلج مغزی به طور تصادفی در سه گروه شامل (تمرین بدنی ویژه، تمرین ادراکی-حرکتی و کنترل) قرار گرفتند. برای اندازهگیری تعادل از آزمون تعادلY، برای سنجش مهارتهای حرکتی ظریف از آزمون Purdue Pegboard و برای سنجش گامبرداری از دوربین (50 هرتز) و نرمافزار کینوا استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روشهای تحلیل آماری تی همبسته، کوواریانس و ANOVA یکراهه در سطح معنیداری 05/0P≤ استفاده شد. نتایج آزمون ANOVA نشان داد در پیش آزمون بین میزان مهارتهای حرکتی ظریف و درشت و فاکتورهای گامبرداری سه گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0P≥). نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد در پس آزمون میزان مهارتهای حرکتی ظریف و درشت و فاکتورهای گام برداری در بین گروههای مورد مطالعه بهبودی معنیداری داشت (05/0P≤). اثر تمرینات ادراکی-حرکتی بر مهارتهای حرکتی ظریف بیشتر از تمرینات بدنی بود (005/0=P) و برعکس اثر تمرینات بدنی بر مهارتهای حرکتی درشت و فاکتورهای گام برداری بیشتر از تمرینات ادراکی حرکتی بود (05/0=P). بنابراین توصیه میشود در توانبخشی و طراحی برنامه تمرینی برای افراد فلج مغزی، جهت کسب بهترین نتیجه، به ترکیبی از هر دو روش تمرین بدنی و ادراکی-حرکتی تاکید شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرینات بدنی ویژه؛ تمرینات ادراکی-حرکتی؛ گام برداری؛ مهارت های حرکتی درشت و ظریف؛ فلج مغزی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |