
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,889 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,757,408 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,827,928 |
تاثیر تلفیق یک دوره برنامه منتخب حرکتی با روش آموزش چندحسی فرنالد بر وضعیت دستخط دانشآموزان نارسانویس دوره ابتدایی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.15248.2113 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا بهرامی* 1؛ اکرم رفیعی نیسیانی2؛ علی اکبر ملکی راد3؛ محمد سلیمانی راد4 | ||
1دانشگاه اراک، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزش | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دانشکده علوم انسانی | ||
3دانشگاه پیام نور تهران ایران | ||
4دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
اختلال در نوشتن از مهمترین ناتواناییهای یادگیری است که ممکن است بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر اضافه شدن یک برنامه حرکتی منتخب به روش آموزش چند حسی فرنالد بر وضعیت دستخط دانشآموزان نارسانویس دوره ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان نارسانویس دارای هوش بهنجار مقطع ابتدایی منطقه 15 شهر تهران بود. تعداد 45 دانش آموز با میانگین سنی 8.4 سال به صورت در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه تجربی آموزش با روش فرنالد و روش ترکیبی و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. مداخلات در هر یک از گروههای تجربی به مدت 5 هفته 3 جلسهای و هر جلسه 45 دقیقه اجرا شد. جهت جمعآوری اطلاعات از چک لیست نارسانویسی و آزمون هوش کتل استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آنالیز واریانس آمیختهاستفاده شد. نتایج نشان داد در هر یک از گروههای تجربی امتیازات نارسانویسی در پسآزمون به طور معنیداری کمتر از پیشآزمون بود. پس از مداخله امتیازات نارسانویسی گروههای تجربی نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری کاهش یافت. همچنین روش آموزشی ترکیبی منجر به کاهش بیشتر امتیازات نارسانویسی نسبت به روش آموزشی فرنالد شد. نتایج نشان داد غنی کردن محیط آموزش با فعالیتهای حرکتی میتواند بر نحوه نوشتن دانشآموران تاثیرگذار باشد لذا پیشنهاد میگردد از روشهای ترکیبی برای بهبود دست خط دانشآموزان نارسا نویس استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نارسانویسی؛ فرنالد؛ روش ترکیبی؛ مهارتهای حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 |