
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,889 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,757,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,827,932 |
مقایسه راهبردهای آموزشی خطی و غیرخطی بر تغییرپذیری هماهنگی شوت آزاد بسکتبال | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.14729.2098 | ||
نویسندگان | ||
نغمه اسدی1؛ شهاب پروین پور* 2؛ مرضیه بلالی3؛ زهرا انتظاری4 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایران. | ||
چکیده | ||
پیچیدگی تمرینات آموزشی و مسئله تفاوتهای فردی چالشهای زیادی را برای مربیان مهارتهای حرکتی ایجاد کرده است. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی خطی و غیرخطی در تسهیل اکتساب هماهنگی در پرتاب آزاد بسکتبال است. تعداد چهل و پنج پسر (میانگین سنی= 2/1±9 سال) به صورت تصادفی درگروه یادگیری خطی و دو گروه آموزش با دستکاری قیود تکلیف و آموزش افتراقی به عنوان روش غیرخطی، در 8 جلسه تمرینی به یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. سنجش عملکرد و تغییرات هماهنگی با روش پیش آزمون – پس آزمون با دستگاه سنجش کینماتیک حرکتی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر( 3*2) و آزمون tوابسته برای مقایسه نمرات RMSe استفاده شد. نتایج نشان داد که تغییرپذیری هماهنگی مفاصل مچ و آرنج به طور معنی داری در گروهدستکاری قیود تکلیف بهبود یافت (P≤ .01) و نمرات دقت در دو گروه غیرخطی به طور معنی داری افزایش پیدا کردند و این بهبود برای گروه دستکاری قیود تکلیف به مراتب بیشتر از دو گروه دیگر بود. درنتیجه پیشنهاد میشود که مربیان ورزشی از آموزش غیرخطی به خصوص دستکاری قیود تکلیف در آموزش کودکان خود بهره بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش قیودمحور؛ آموزش افتراقی؛ هماهنگی حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 |