تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 294 |
تعداد مقالات | 3,702 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,406,752 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,252,386 |
ارتباط بین فراهمسازهای رشدی با شایستگی حرکتی ادارکشده در کودکان پیشدبستانی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.13680.2108 | ||
نویسندگان | ||
مالک احمدی* ؛ زیبا مولاخواه | ||
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
با وجود مشخص شدن ارتباط بین فراهمسازهای رشدی و شایستگی حرکتی واقعی کودکان، این ارتباط درباره شایستگیحرکتی ادراکشده، هنوز بررسی نشده است. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین فراهمسازهای رشدی با شایستگی حرکتی ادارکشده در کودکان پیشدبستانی بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 192 نفر از کودکان و والدینشان از مراکز پیشدبستانی بودند. از پرسشنامه فراهمسازهای رفتارحرکتی برای کودکان مدرسه و مقیاس تصویری شایستگی حرکتی ادراکشده کودکان، برای گردآوری دادهها استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نشان داد مولفه فراهمساز موادبازی پیشبینکننده شایستگی حرکتی ادراکشده مهارتهای جابجایی میباشد؛ مولفههای فراهمساز ویژگیهای خانه و ویژگیهای مدرسه پیشبینکننده شایستگی حرکتی ادراکشده مهارتهای توپی میباشد؛ مولفههای فراهمساز موادبازی، ویژگیهای خانه، و ویژگیهای مدرسه پیشبینکننده شایستگی حرکتی ادراکشده کل مهارتهای حرکتی میباشد. درکل، یافتهها بیانگر آن است که فراهمسازهای رشدی نقش مهمی در شایستگی حرکتی ادراکشده مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی دارند. بنابراین، پیشنهاد می شود جهت ترفیع شایستگی حرکتی ادراکشده کودکان پیش دبستانی و دستیابی به پیامدهای مطلوب آن، والدین و مربیان توجه بیشتری بر برخی فراهم سازهای رشدی مانند ویژگی های خانه و مدرسه، و مواد بازی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
فراهم سازها؛ شایستگی حرکتی ادراکشده؛ مهارت حرکتی بنیادی؛ رشد حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 |