
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 321 |
تعداد مقالات | 3,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,996,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,952,702 |
بررسی نقش استراتژیهای آموزشی یادگیری حرکتی در بهبود خلاقیت تیمی فوتبالیستهای مبتدی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 56، خرداد 1403، صفحه 17-32 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2020.9208.1903 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد محمدی اورنگی1؛ رسول یاعلی* 2؛ عباس بهرام3؛ محمدتقی اقدسی4 | ||
1گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
2رفتار حرکتی، تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
3عضو هیات علمی-گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی | ||
4عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
خلاقیت یکی از مهمترین متغیرهایی است که موفقیت ورزشی یک فرد را تضمین میکند و برای ادامه فعالیت بدنی در افراد مبتدی مهم است. این مطالعه با هدف بررسی نقش استراتژیهای آموزشی یادگیری حرکتی بر خلاقیت تیمی فوتبالیستهای مبتدی انجام شد. شرکتکنندگان این مطالعه 66 نفر از دانشجویان پسر دانشگاههای تهران بودند (49/27 ± 68/2 سال) که داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. همه آنها مبتدی بودند که با نظر متخصص این موضوع تأیید شد. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در گروههای آموزش خطی، غیرخطی و افتراقی جای داده شدند و بهمدت سه ماه هر هفته دو جلسه تمرین کردند. هر گروه توسط مربی خاص خودش تمرین داده شد. پس از مداخلات هر گروه یک بازی انجام داد و خلاقیت شرکتکنندگان با تحلیل فیلم و نظر دو متخصص بررسی شد. نتایج با توجه به نادربودن اعمال شناساییشده بهصورت توصیفی گزارش شده است. یافتهها نشان داد خلاقیت گروهی که به روش غیرخطی تمرین کردند، بیشتر از دو گروه دیگر بود و همچنین خلاقیت گروه افتراقی بیشتر از گروه خطی بود. این نتایج با استناد به دیدگاه پویایی بومشناختی، استفاده از دستکاری قیود را برای ارتقای خلاقیت تیمی بهدلیل اکتشافیبودن و کمک به حل چالشهای حرکتی مفید میداند و برای مربیان، معلمان و مدرسان تربیتبدنی توصیه میشود؛ البته استفاده از این روش به تخصص و خلاقیت مربی نیز نیاز دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت تیمی؛ روش خطی؛ روش غیرخطی؛ یادگیری افتراقی؛ فوتبال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |