
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,889 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,757,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,827,914 |
ارتباط تبحر حرکتی با بهرۀ هوشی در ردههای سنی مختلف | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 21، آبان 1396، صفحه 77-88 اصل مقاله (658.62 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.3476.1360 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد محمدی اورنگی* 1؛ محمد تقی اقدسی2؛ رسول یاعلی3 | ||
1دانشجوی دکترای یادگیری حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
2استاد رفتارحرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تبریز | ||
3استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین تبحر حرکتی با بهرة هوشی و مقایسة تبحر حرکتی در ردههای سنی مختلف بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة پسران 10ـ7 سال و 15ـ12 سال و نیز تمامی دانشجویان پسر 21ـ18 سال دانشگاه تهران تشکیل دادند. نمونة پژوهش در هریک از گروههای سنی برابر با 120 نفر بود که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که ارتباط تبحر حرکتی با بهرة هوشی در سنین کودکی و جوانی بالا است؛ اما در سنین نوجوانی بسیار پایین میباشد. میانگین تبحر حرکتی نوجوانان نیز پایینتر از کودکان و جوانان است؛ بنابراین، میتوان ادعا نمود که بهرة هوشی با تبحر حرکتی ارتباط دارد؛ اما این ارتباط در سنین مختلف با یکدیگر متفاوت میباشد (دراینزمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر است). | ||
کلیدواژهها | ||
تبحر حرکتی؛ بهرة هوشی؛ کودکان؛ نوجوانان؛ جوانان | ||
مراجع | ||
1. Bobbio, T. G. C., Gabbard, V. M. G., Gonçalves, A. A., Barros, F., & Morcillo, A. M. (2009). The relationship between motor function and cognitive performance in Brazilian Firstgraders. Revista de Neurología (Reviews in Neurology), 49(7), 388–9. 2. Bruininks, R. H. (2005). Bruininks-Oseretsky Test of motor proficiency, (BOT-2). (1en ed) Minneapolis, MN: Pearson Assessment. P: 1:3. 3. Carley, M. (2010). The relationship between fundamental motor skill development and lifetime participation in physical activity. Psahperd, 9, 31–3. 4. Díaz T. Rojas J. and Morera M. (2015). Age and gender differences in fundamental motor skills (original version in English). Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 13(2), 1–16. 5. Echmit R. and Li T. (1998). Motor learning. (R. Hemayat Tlab, R. Trans). Tehran: Dissemination of Science and Move. Pp. 1–79. (In Persian). 6. Farahani, M. T. (1994). Standardization graded Raven Intelligence Test (Form 2). Counseling and Research, Ministry of Education Department of Education. (In Persian). 7. Galahu, E. L., & Ozmoon. J. (2012). Understanding motor development in a lifetime. (Sh. Baram Ghadiri, Trans). (2en ed). Tehran: Nafe. Pp. 1–360. (In Persian). 8. Hernandez A. and Caçola P. (2015). Motor proficiency predicts cognitive ability in four-year-olds. European Early Childhood Education Research Journal, 23(4), 573–84. 9. Konter E. (2010). Nonverbal intelligence of soccer players according to their level of play. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1114–20. 10. Logan, S. W., Robinson, L. E., Wilson, A. E., & Lucas W. A. (2012). Getting the fundamentals of movement: A meta‐analysis of the effectiveness of motor skill interventions in children. Child: Care, Health and Development, 38(3), 305–15. 11. Malina, M. Bouchard, C and Bar-Or, O. (2004). Growth, maturation, and physical activity. (B. Khalaji, H. Sabry & S. Lotfy, Trans). Tehran: Human Kinetics. p:1:150. (In Persian). 12. Milanifar, B. (2016). Psychology of exceptional children. (2en ed). Tehran: Ghomes Publication.p: 1:320. (In Persian). 13. Mohammadi Orangi, B. (2016). Survey relationship between motor proficiency with individual selected in healthy boys 10-14-year-old. (Unpublished master dissertation). University of Khwarizmi. (In Persian). 14. Nazarpour, Sh., Khalaj, H., & Mardani, F. (2012). The relationship between IQ, emotional intelligence and learning readiness with claws and volleyball. Journal of Motor Behavior, 12(5) 141-261. (In Persian). 15. Okely D, Booth T, and Patterson W. (2001). Relationship of physical activity to fundamental movement skills among adolescents. Medicine and Science in Sports and Exercise, 33(11), 1899–1904. 16. Piek P, Jan P, Dawson L, Leigh M, and Gasson N. (2008). The role of early fine and gross motor development on later motor and cognitive ability. Human Movement Science, 27(5), 668–81. 17. Rahmani, J. (2006). Reliability, validity and standardization of Test Pyshrvnd Matrix of Advanced Trion Branch in Students. Research in Psychology, 14(34) 61–74. (In Persian). 18. Stodden D et al. )2008(. A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: An emergent relationship. Quest, 60(2), 290–306. 19. Wrotniak B et al. (2006). The relationship between motor proficiency and physical activity in children. Pediatrics, 118(6), e1758–65. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 550 |